Spouse of Rolf Badenhausen (1907–1987). |
Arcadina
in Čechov's The Seagull – Die Möwe
directed by Gustaf Gründgens.
...ein Leben wie ein Traum
Elisabeth Ida Marie Flickenschildt was born on March 16, 1905, in Blankenese, suburban location of Hamburg. She was daughter of Captain Heinrich Fli(e)ckenschildt and his wife Ida nee Ihlenfeldt. Elisabeth Flickenschildt attended a six form secondary high school. After she had set her high- school examination, she was working for a short time as milliner at a fashion house in Hamburg. After this company had gone bankrupt, she took tuition in play- acting at Robert Nihl. After 1930 she was playing minor parts at Hamburg Thalia Theatre, her first role in "Ho- Tschin- Ling", later on at German Playhouse Hamburg (Armgard in Schiller's "Wilhelm Tell"). For the time being, however, she did not succeed in an engagement for the Berlin Stages. But in 1933, after a short episode at German Theatre Hanover, she was engaged by Otto Falckenberg for the Munich Intimate Plays. Her first performance on that Munich stage was a comedy with O. E. Hasse on her side: "Glück im Haus" (Fortune at home). Her first film was "Großreinemachen" (Purge). Finally, in 1936, Heinz Hilpert called her to German Theatre Berlin where she was starring e. g. in 1937/38 the Minister of Traffic in Shaw's "Kaiser von Amerika" (The Apple Cart). In 1941 she was engaged by Gustaf Gründgens -GG- for playing at the Prussian State Theatres Berlin. | Elisabeth Ida Marie Flickenschildt wurde am 16. März 1905 in Blankenese bei Hamburg geboren. Sie war Tochter des Kapitäns Heinrich Fli(e)ckenschildt und seiner Frau Ida geb. Ihlenfeldt. Elisabeth Flickenschildt besuchte zunächst die Oberrealschule und arbeitete nach ihrem Abschluß (Abitur) für kurze Zeit als Modistin in einem Modehaus. Als dieses in Konkurs ging, nahm sie Schauspielunterricht bei Robert Nihl. Ab 1930 spielte Elisabeth Flickenschildt kleinere Rollen am Hamburger Thalia- Theater (ihre erste Rolle in "Ho- Tschin- Ling"), dann am Deutschen Schauspielhaus Hamburg (playing Armgard in Schillers "Wilhelm Tell"). Für ein Engagement an Berliner Bühnen war ihr zunächst kein Erfolg beschieden. 1933, nach einer kurzen Episode am deutschen Theater Hannover, wurde sie von Otto Falckenberg an die Münchener Kammerspiele engagiert. Ihr erster Auftritt war dort, mit O.E. Hasse an ihrer Seite, das Lustspiel "Glück im Haus". "Großreinemachen" hieß der Titel ihres ersten Films. 1936 wurde sie schließlich von Heinz Hilpert an das Deutsche Theater Berlin gerufen; dort spielte sie z. B. die Verkehrsministerin in Shaw's "Kaiser von Amerika" (1937/38). Im Jahr 1941 wurde sie von Gustaf Gründgens -GG- an die Preußischen Staatstheater in Berlin engagiert. |
Farming was certainly the greatest passion of Elisabeth Flickenschildt. Since 1940 she run five farms in her second life as countrywoman, four of them in Upper Bavaria, and her last farm at Stade, Hamburg. The photo shows the Award Plate she received for excellent diary farming in 1975. |
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Die Landwirtschaft war ihre wohl
größte Leidenschaft. Seit dem Jahr 1940 betrieb sie in ihrem "zweiten Leben"
fünf Höfe, davon vier in Oberbayern sowie ihren letzten Gutshof bei Stade/Hamburg.
Die Höfe von Elisabeth Flickenschildt |
When World War II was over, Elisabeth
Flickenschildt was playing in Tübingen (1945). Two years later, she followed
GG to Düsseldorf Stages, among others playing there the Jocaste in
"King Oedipus", the Queen in "Hamlet", Marthe Schwerdtlein in "Faust"
(1948). She was especially celebrated for her part as Arcadina in
Chechov's "Die Möwe" (The Gull) in 1948. In the same year she
also enacted her own play "Der Föhn", a description of historical
refugee misery meeting old established Bavarian peasantry. However,
the reviewers and analysts differed in opinion about that work.
On February 1953, she took great interest in the first German performance
of a play written by Thornton Wilder. It was enacted on Düsseldorf Stages.
Unfortunantely, we presently have not the play's name. To that event, however,
a mutual interest of both persons has been documented by
to Elisabeth Filckenschildt. In 1955, she followed GG to German Playhouse
(Deutsches Schauspielhaus) Hamburg. On the day when he
told her his decision to leave Theatre forever he asked her to
recite this passage from Bertolt Brecht:
Apart from GG, Jürgen Fehling was her preferred
Director of Stage. |
Nach dem Ende des 2. Weltkriegs spielte
Elisabeth Flickenschildt 1945 in Tübingen. Zwei Jahre später
folgte sie GG an die Düsseldorfer Bühnen; dort spielte sie u.a.
die Jocaste in "König Oedipus", die Königin in "Hamlet", Marthe
Schwerdtlein in "Faust" (1948). In ihrer Rolle der Arkadina in Chechov's
"Die Möwe" wird sie 1948 besonders gefeiert. Im gleichen Jahr inszenierte
sie ihr eigenes Stück "Der Föhn" zur Beschreibung eines auf alteingesessenen
bayerischen Bauerntums treffenden geschichtlichen Flüchtlingselends.
Die Kritiker und Theaterberichter waren jedoch über dieses Werk geteilter
Meinung. Im Februar 1953 nahm sie besonderen Anteil an der deutschen Uraufführung
eines Stückes von Thornton Wilder an den Düsseldorfer Bühnen.
Der Name dieses Werks liegt uns leider nicht vor. Jedoch gab es
zu diesem Anlass eine beiderseitige Anteilnahme,
mit
an Elisabeth Flickenschildt. Im Jahr 1955 folgte sie GG an das Deutsche Schauspielhaus
Hamburg. An dem Tag als er ihr seinen Entschluss mitteilte,
das Theater für immer verlassen zu wollen, bat er sie, Brecht zu rezitieren:
Neben GG war Jürgen Fehling ihr bevorzugter Regisseur. |
Some quotations from the review: "She
provided the self- burlesquing magic lady of German theatre in the film versions
of Wallace novels."
"Something of her seems to be hard and rugged like a rock, but when that
rock was flushing with passion and melted, it was just an elementary event.
Even that hardness had its own scale of living, its own shy tenderness,
its own irresistible elegance and art of seduction, its own gentle beauty
and warmth – in such face that, strictly spoken, will usually always remember
the cold marbled head of the Medusa."
"She never played youthfulness. That overlarge person with fiery hair,
most adult charisma, and beauty that is always to some extent of a vixen,
must play accomplished persons, must play explosive roles..."
After the death of Gründgens she run her farm in Hittenkirchen at Lake Chiem. Nevertheless, she was temporarily on tour, guest- playing "Der Privatsekretar" or "Der Besuch der alten Dame". However, she never again joined an ensemble. |
"Besuch der alten Dame"
Dieses
Bild zierte die
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Einige Zitate von Theaterkritikern: "Sie lieferte
die sich selbst parodierende 'magic lady des deutschen Theaters' mit den
Wallace- Verfilmungen." "Etwas
in ihr schien hart und schroff wie ein Fels, aber wenn dieser Fels in Leidenschaft
erglühte und schmolz, war es ein Elementarereignis. Dann hatte diese
Härte ihre eigene Lebensskala, ihre eigene scheue Zartheit, ihre eigene
unwiderstehliche Eleganz und Verführungskunst ihre eigene zarte Schönheit
und Wärme – in diesem Antlitz, das doch im Grunde sonst immer an ein
kaltes marmornes Medusenhaupt erinnerte." "Jugendlichkeit
hat sie niemals gespielt. Die übergroße Person mit den feurigen
Haaren, der höchst erwachsenen Ausstrahlung und der immer etwas hexenhaften
Schönheit mußte fertige Persönlichkeiten, mußte brisante
Rollen spielen..." Nach dem Tod von Gründgens bewirtschaftete sie ihren Hof in Hittenkirchen am Chiemsee, und ging dennoch als Gastschauspielerin zeitweise auf Tournee mit Stücken wie "Der Privatsekretär" oder "Der Besuch der alten Dame". Einem Ensemble schloss sie sich jedoch nicht mehr an.. |
Elisabeth Flickenschildt
passed away on Oct. 26, 1977 on her fifth farm on a Lower-Saxon location
called Guderhandviertel, Stade. The interment was at Hittenkirchen Churchyard.
Above all, she ever loved flowers and animals. |
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Elisabeth Flickenschildt verstarb
am 26. Oktober 1977 auf ihrem fünften Hof im niedersächsischen
Guderhandviertel bei Stade.
Das Begräbnis fand auf dem Kirchhof zu Hittenkirchen statt. Sie liebte Blumen und Tiere über alles. |
Rolf Badenhausen + Elisabeth Flickenschildt : [oo] Elisabeth Flickenschildt [acting in...] [spielte in...]
Quellen – Sources: [1]:
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[3]:
[4]:
[5]:
[6]:
[7]:
Ihre Auszeichnungen – Her Awards 1964:
1965:
1975:
1975:
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